Afbeelding met tekst

'A thing of beauty
is a joy forever'

John Keats

Tekst in 2 kolommen
Tekst in 2 kolommen

Maud Bekaert (°1976) startte haar atelier in 1996.

Al in het begin van haar opleidingen letterbeeldhouwen, ontwerp en kalligrafie wist ze wat ze haar verdere leven wilde doen: met de hand letters ontwerpen, die met hamer en beitel in natuursteen aanbrengen en nieuwe, gesofisticeerde technieken zoeken om woorden en zinnen te vereeuwigen. Maud werkt maakt letterkunstwerken, die ze van Japan tot Watou tentoonstelt. Haar werk onderscheidt zich van het werk van andere letterbeeldhouwers door een eigenzinnige, eerder strakke stijl, door architecturale invloeden, door dialoog met beeldende kunstenaars, door een hoge graad van afwerking en door de niet aflatende zoektocht naar innovatieve technieken (o.a. laser- of waterjet, werken in beton en cortenstaal, 3D-printing).

Maud Bekaert kreeg als eerste letterbeeldhouwster het label van Handmade in Brugge. In 2016 was ze laureate van 'Ambacht in de Kijker' en werd een van haar werken toegevoegd aan de kunstcollectie van het Concertgebouw in Brugge.

In Khayelitsha, een van de sloppenwijken van Kaapstad, startte ze in 2004 een collectief, waarin ze letterbeeldhouwers opleidde. Jaarlijks keert ze naar Zuid-Afrika terug om de skills van het collectief te verfijnen. In 2008 cureerde ze WOR(L)DS, een route met gebeeldhouwde stenen in Brugge, waarin Zuid-Afrikaanse kalligrafen samenwerkten met Vlaamse letterbeeldhouwers.

Maud Bekaert cureerde samen met haar partner, schrijver Peter Verhelst, een locatie op Kunstenfestival Watou (2009) met werk van o.a. Johan Tahon en Brody Neuenschwander, alsook het kunstenproject QNX in Brugge, met o.a. Dirk Braeckman, Cristina Iglesias, Lili Dujourie, Helmut Stallaerts.

Maud is ook de bedenker en oprichter van Atelier Wolk, een collectie rond afscheid waarin ze hedendaagse rouwgeschenken aanbiedt.